sunnuntai 30. syyskuuta 2018

Vain Namba treenaili paimennusta

Mä melkein unohdin että on paimennuspäivä. Heräsin kurkku kipeänä aamun ankeaan. Samalla tsekkasin että oliko mulla yksi vai kaksi koiraa suunniteltu paimentamaan. Tänään oli pelkän Namban vuoro. Perillä kun otin vain sen eutostaja se tajusi että ollaan lampailla, se vinkui hyppi ja yritti nuolla mun nenän. samalla kun hetkutti takapuolta salsan tahtiin.

Pellolle päästessä mietin vain että eihän ne alkujen levottomuudet oo muuta kuin että en ole käskenyt sitä menemään maahan, vaan odottanut että se ymmärtää singota oikeaan asentoon ja rauhoittua.
henkisesti potkaisin itseäni ja tänään annoin käskyn menä maahan. ja lähetin sen siitä kaarelle. jeah beibe! mulla oli käsissä koira joka oli kuulolla. pysyi maassa, totteli ekaa maahanmenoa. piti kauniisti etäisyyden lammaksiin ja osasi jopa irti poispäinajaa lampaita suoraan. otti jopa pienen flänkkikäskyn vastaan. Tein yhdet haut kummallekin puolelle. sitten vaan pyörittelin lampaiden ympärillä ja käskytin maahan ja suuntia. välillä annoin vähän kuljettaa ja taas. Yhden kerran kummallekin reunalle tein sellaisen asetelman. että lampaat on kellotaulun keskellä. mä kello 12 ja namba joko kolmessa tai ysissä. eli yhden vartin musta erillään ja samalal etäisyydellä lampaista kuin minä. siitä pyysin sen kiertämään tasapainopisteeseen ja tuomaan mulle.Onnistui. pyöriteltiin taukoruudun edessä kolme hankalinta lammasta pois porukasta. namballa oli yllättäen paljon rohkeutta tunkea itsensä lampaiden ja aidan väliin ja koukata sieltä turhat ja välillä tarpeellisetkin lampaat pois.
sitten kuljetettiin lampaat pyörölle ja vedätin lampaat pyörön suulle. mistä namba sai työntää ne pyöröön. portti ei ihan mennyt kiinni vaan Namba oli edessä. joten pyysin sitä tulemaan mua kohden. poispäin lampaista. minkä se otti lupana rynnätä pyöröön ja lampaiden taakse.
portti äkkiä kiinni ja minä pyöröön lampaiden sekaan. sit siirrettiin namba portin ja lampaiden väliin. ei niin helposti kuin tätä on kirjoittaa ja lähdettiin tauolle.



Toka kierroksella mentiin portista sisään kahdesti. kerrattiin vähän että miten se käytös luontuikaan.
maahan, (portti auki) menevaan, (koira portista sisään ja maahan sen jälkeen) maahan. ja minä siirryin portista. Peruskäytös haltuun jo ennen purkituksen opettelua. Tätähän me ollaan ajettu sisään usein, kun ollaan pellolle menty.
Sitten koitettiin lisää poispäinajoa, joka ei mennyt ihan niin hyvin, mutta paremmin silti kuin edellisillä kerroilla. Namballa oli enemmän itsevarmuutta ja se ei malttanut ihan niin kuuliaisesti ottaa multa ohjeita. mut sit vein lampaat lähelel pyöröä. jätin namban vahtimana että ne pysyy paikallaan ja kävin avaamassa pyörön oven. jäin sen portille ja pyysin nampaa siirtymään lampaiden taakse ja kuljettamaan ne mulle. se onnistui oikeasti tosi nätisti. ekalla kerralla lampaat vähän valui mun perään ja namban oli helpompi olla jo niiden takana ja tuoda ne mulle. tokalla kertaa taas sen piti kiertää lampaiden taakse se varttikierros ja nostaa lampaat kohden mua. kummallakin kerralla se sai lampaat työnnettyä pyöröön. suuntakäskyjä sillä ei kovin suuresti ole vielä flänkkien kanssa. mutta se aika luonnostaan vetää ziizaata lampaiden takana ja saa ne liikkeellään siirrettyä mukavalla tavalla eteenpäin. lampaat ei niin helposti hakeudu syöksymään yhtä suuntaa jonnekin pois. kuten nitalla, joka jurnuttaa yhtä rataa suoraviivaisesti. namba toimii kuin jääkiekkomaalivahti ja heijaa täyttäen kaikki mahdollisuudet lipsahduksiin. namba meni maahan ja ei lipsunut pyöröön ilman lupaa. ekalla kerralla otin hihnasta kiinni kun sen pyöröön päästin. käskin maahan ja varmistin hihnalla että se ei mihinkään karannut vaikka portin kiinni laitoin. siitä rauhallisesti vasemmalta lampaiden taakse ja portin jälkeen se vielä kokosi ne mulle.

Oon niin tyytyväinen tähän pieneen otukseen.




muistettavaa: kuusi käskyä: vasen, oikea, menevaan, stoppi/maahan, tule (jalkaan lampaista huolimatta), nätisti (eli rauhallisemmassa tahdissa).

Namba on alle kaksivuotias ja oon kokoajan tyytyväisempi siihen mitä se on.
Ihan huikea pieni koira.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti