maanantai 18. tammikuuta 2010

minimalinois pogoili















Ilona ekaa kertaa agilityssa 1kk tauon jälkeen. Käsissäni ei ollut porokoira vaan minimalinois, täynnä kiihkoa ja huurua. Ei se aluksi kattellut mua ollenkaan, painoi vaan ihan minne sattu huvittamaan. Ihan sama et kuinka isoja vartalokääntöjä tai ohjeuksia tein.  Kauheella tsemppaamisella ja hermojen menetyksellä onnuttiin rata läpi. Olishan se menny ja toiminu, jos mun koira olis ollu normaali.


Se ei tullut mun luo välistävedossa, 5 esteen jälkeen ei kääntynyt millään. Putkeen se jäi lomailemaan. Puomilla se ei muistanut ollenkaan mitä tarkoittaa MAAAAAHAN!!!! poispäinkäännöksen se suunnilleen ja melkein teki. Keinulla se vähä keskitty, sit hyppäs renkaan sivusta ja olikin jo A:n harjalla kattelemassa. Mun volyymi nousi jokaikisen kuulematta jäädyn käskyn kohalla.. ohjaajan hermojen tasausta.


Mä koitin yliohjata, meni omat hermot ja karjuin kilpaa koiran kanssa. Koiraa se ei haitannut yhtään, ei kyl asiaa auttanutkaan.


Sitten otettiin ihan vähän tokoa. Minä sanon käskyn ja olen eleetön, Ilona touhuaa ja louskuttaa kunnes tajuaa että on pakko keskittyä jotta namin saa. Siihen meni karseen pitkältä tuntuva aika. Lopulta Ilona alkoi keskittyä ja tulen roihu silmissä laantui. Päästiin yrittämään 5-6-7 esteille jaakotusta.


Ensin lähetys 5 esteelle, mun oikeassa oli nami, jota heristellen sain sen kääntymään käteeni. Muutama toisto.

Sen jälkeen Sari oli hypyn 6 takana antamassa namin Ilonalle ja sain siis jo ohjata sen selkäni taakse hypyllä.


Seuraava olikin palkata Ilona 6 hypyn jälkeen mun vasemmasta kädestä. Lopulta Ilona alkoi kääntyä ja taipua ja olla kuulolla.


Ihan viimeiseksi otettiin palkka vasta putken jälkeen.


Lopputreeniksi kaksi kertaa puomi. Sari palkkasi Ilonaa kun se meni maahan. Palkan sai kädestä, vasta kun se oli kunnolla ja huolella maassa. Minä toistelin ”maahan” käskyä ja kävin itsekkin sen palkkaamassa.  Poistua saa vasta ”tässä” käskyllä. Mitä se ei ekalla kerralla olisi ollenkaan noudattanut.. niin kivaa oli saada nameja. Viimeinen oli täydellinen, Ilona rentoutui olemukseltaan, eikä sillä ollut mikään kiire pois kontaktilta.


Kotona koitin Ilonalle maahanmenoa niin, että peppu oli alimmalla portaalla. Toimi siinäkin.


 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti