tiistai 4. marraskuuta 2014

tiistaivapaa ja aamupaimennus

Sato ku esterin sieltä.

Jo menomatkalla tohkeiltiin. Nita kiljui ekat 4km suoraa huutoa ja hyppi etusillana ilmaan.
Se niin TIESI mitä ollaan menossa tekemään.

Perillä tehtiin vähiten tehtyä osa-aluetta eli kuljetusta. Nita kun ei siinä oikein tajua olevansa töissä.

Haetutin lampaita hakukaarella jalkoihini ja lähdin kävelemään peruuttaen.Vedettiin vapaamuotoisesti ristiinrastiin. Hetken päästä käännyin menosuuntaan ja Nita hoiti homman aika hyvin. Käännöksissä piti ohjailla ja joskus kun se jumittui piti tulevaan-itella.

Sitten tehtiin peltoa eri suuntaan hakuja kuin yleensä ja siitä vuorotellen ja vaihdellen poispäinajoa ja kuljetusta. Kuljetus on Nitalle jotenkin hämmentävää. Minna pohti jos se juontaa ristiriitaa alun suuntien pyörittämiseen, niin että Nitasta on hankala tulla mua kohden. Tässä kun mietin niin mun kropan suunta voi vaikuttaa. mähän olen siitä pääasiassa pois ja silloin se saattaa jumittua vaan henggaamaan. Jos olen kasvokkain sen kanssa, se tietää tuoda lampaat jalkoja kohden. se lukee siis todella hyvin mun kropansuuntaa kun ne mun muut ohjeet ei aina ole niin loistavia.

Sitten tehtiin kaksi kertaa rataharkka läpi.
tolpankierto on mulle edelleen vaikeaa. koitan sijoittua hiukan tolpan takaviistoon, jotta joskus saisin ne lampaat oikeaan paikkaan. eka portti poispäinajoa, vaihto poispäinajosta kuljetukseen olikin sitten haastavampi, kun Nita vei lampaita jo melkoisen kaukana. Minna onneksi neuvoi niin että mäkin tajusin missä mun pitäs milloinkin olla. varsinkin jos vaihdetaan tyyliä tietyssä kohtaa.

kuljetus sujui. lampaat ei muutes lipsahtaneet siitä kertaakaan laitumen alkupäähän.

häkitys. ekalla kerralla jäi yksi ulos. saatiin se korjattua ihan hyvin.
tokalal kiekalla saatiin ne tosikivasti ja nätisti karsinaan.

En ees huomannut pellolla että sataa.

sen kyllä huomasin että rataa tehdessä mulle tulee paniikki iik ja käskytys muuttuu koiralle epäselväksi. Kaikki käskyt on korkeita ja teräviä äkkipelastuksia.

Kyl mä vielä opin. Nita on jo aika hyvä,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti